Tuesday 19 April 2016

Kajian Inventori Di Kg. Yak Yah, Sungai Chukai, Kemaman (4-7 April)

Sebagai pembuka tirai 2016, program Unit Perikanan Darat yang terbesar adalah kajian inventori yang mana telah diadakan pada awal bulan April. Lokasi yang dipilih kali ini adalah Kg. Yak Yah, Kemaman. Sungai utama dalam kajian inventori ini adalah sungai Chukai. Kajian juga dilakukan di anak sungai Ibok dan alur sungai Bungkus. Yang mana kedua-dua anak sungai ini merupakan anak sungai Chukai.
Setibanya di tapak kajian, peserta kajian inventori memulakan gotong-royong membersihkan kawasan sekitar serta kemudahan infrastruktur untuk digunakan sepanjang program selama 4 hari. Pukat mula ditahan pada petang hari pertama untuk melihat spesies yang merajai kawasan tersebut. Selain itu, peralatan lain yang digunakan sepanjang kajian adalah, bubu, jala, pancing, taut dan shocker.

Sebanyak 38 spesies yang diperoleh sepanjang tempoh kajian. Antara spesies yang popular adalah ikan duri, temperas, terbul, seluang, kawan dan rong ekor merah. Cuaca sepanjang tempoh kajian dijalankan adalah baik dan tiada hujan yang turun dan mengganggu kerja-kerja kajian dilakukan.

Semua spesies yang diperoleh direkodkan berdasarkan berat, panjang, koordinat, saiz pukat dan peralatan yang digunakan. Kerja-kerja kajian kali ini agak mudah dilakukan dengan kemudahan infrastruktur yang tersedia seperti surau dan tandas, sumber air dan elektrik, jalan raya yang dekat, bot-bot nelayan darat dan juga bantuan dari nelayan darat daerah Kemaman yang tidak lekang dalam memberi kerjasama sepanjang tempoh kajian dilakukan.








































No comments:

Post a Comment